Orixás
Orixás jsou zbožštěné síly, ze kterých je stvořen tento svět a jež se projevují v různých kvalitách v přírodě, ale i v nás, v našem chování, emocích… jednoduše všude. Samotný název pochází od západoafrických Jorubů. Pro jejich přiblížení lidskému chápání jsou personifikováni do podobybohů a bohyň, kdy každý z nich vládne různým oblastem a jevům ve světě. Jedná se však stále o božské podoby jediného Boha (v jorubské kosmologii Olorum). Skrze zvědoměný kontakt s těmito definovanými silami se pak člověk může lépe poznat, pochopit svůj úděl zde na Zemi a stát se opět celistvým. Nabídku sošek orixás pro Vaši praxi naleznete na našem eshopu zde: https://eshop.umbanda.cz/sosky-orisu-a-pruvodcu/
Původ Orixás
Na americký kontinent se víra v ně dostala spolu s dovezenými otroky. Vzhledem k tomu, že africké kulty byly pro katolickou církev velmi podezřelé, někdy i označované jako čarodějnictví, uchýlily se tyto tradice k výraznému synkretismu. Pod rouškou křesťanských svatých však nadále uctívaly svá africká božstva. Proto se s orixás v Umbandě můžeme setkat jak v původním africkém ztvárnění, tak i v podobě křesťanských světců.
Při studiu Umbandy se také dříve či později nevyhnutelně setkáte s výrazem „axé.“ Když byste chtěli o něčem prohlásit, že to byla vážně „síla,“ přesně v ten okamžik stačí umbandistovi konstatovat místo dlouhého vysvětlování pouze: „Axé…“ Vedle toho axé může sloužit třeba i jako vyjádření pozdravu či souhlasu.
Axé je prapůvodní oživující energie přítomná všude kolem, v nás a ve všem stvořeném. Ne nadarmo se i v religionistice přirovnává k obecněji rozšířenému termínu „mana.“ Z pohledu Umbandy jsou nemoc či různé potíže způsobeny nedostatkem axé nebo jejím blokováním, a právě rituály mají pomoci axé doplnit nebo zharmonizovat. Každé stvořené oplývá jinou mírou axé a za nejkoncentrovanější zdroje stvořitelských sil, tedy prapůvodní axé, jsou považováni právě orišové.
Jednotliví Orixás
Oxalá
Oxalá. Božský otec. Stvořitel lidí a vesmíru. Oriša víry, čistoty, života. Energie Oxaly představuje naši víru v Boha, naše vztahování se ke spiritualitě, a proto je jeho zástupcem z křesťanství Ježíš Kristus.
Yemanjá
Yemanjá, bohyně moří a oceánů. Z jejích slaných vod povstal veškerý život na zemi, proto je matkou nás všech. Její síla je nesmírná. Díky svým kvalitám mateřství a ochrany je v křesťanství ztotožněna s Pannou Marií.
Ogum
Ogum je generálem Umbandy. Ogumova energie je nekompromisní. Jeho síla protíná veškerou temnotu. On hlídá cestu mezi naším světem a astrálem. Stejně jako svatý Jiří, jež je jeho křesťanským zástupcem.
Oxóssi
Oxóssi, ušlechtilý lovec, je pánem pralesa a všeho, co roste. Oplývá hlubokou moudrostí, která vychází z poznání srdce. Jeho princip učí ctít zákony přírody, zákony života.
Oxum
Oxum, bohyně čistých sladkých vod, řek, vodopádů a pramenů. Ona učí plnosti v lásce. Lásce k sobě i k ostatním. Je bohyní prosperity a hmotného i duchovního bohatství.
Iansã
Iansã, bohyně větru, bouří a blesků. Ona je velká, ženská bojovnice, která je statečná, rozhodná, vznětlivá, prudká a vášnivá. Přináší radikální čištění a změnu. Ovládá koloběh destrukce a obnovy.
Xangô
Xangô, bůh ohně, hromů a blesků. Představuje krále orišů, nejmocnějšího z nich, archetyp vládce a spravedlivého soudce. Xangô je pevný a bezpečný, on definuje Boží zákon.
Oxumaré
Oxumaré, pán duhy, cyklů a plodnosti, je překrásný pestrobarevný oriša. Vládne principu proměnlivosti, ale zároveň rovnováhy v životě. Čeho se dotkne, to transformuje a obnovuje.
Obaluaê
Oriša skryté krásy, Obaluaê přináší velký dar skutečného uzdravení skrze pochopení učení, jež přichází s každou nemocí. Je pánem života a smrti a mnoha přerodů, které nás za život mohou potkat.
Nanã
Nanã je nejpůvodnější ze všech ženských orixas. Ona byla svědkem stvoření celého univerza. Nanã je babičkou nás všech. Představuje matku Zemi, z níž se vše rodí a vše se do ní navrací.
Exu
Exu, strážce bran. Žádná bytost nemůže přecházet mezi světy bez jeho svolení. Exu učí skrze volbu, neboť nemůžeme „sedět na dvou židlích.“ Kráčet můžeme pouze jednou cestou.